Stay-Fit Gym Νέα Αρτάκη
  • Διασκέδαση; Πού είναι;

    Διασκέδαση; Πού είναι;

    Κάποτε ένας εισηγητής σε κάποιο σεμινάριο που παρακολουθούσα θέλοντας να μας δώσει να καταλάβουμε σχηματικά την έννοια της υπερβολής σε κάτι που επιχειρούμε μας είπε το εξής, η ασπιρίνη είναι ίσως το σπουδαιότερο φάρμακο που ανακάλυψε ο άνθρωπος, όταν υπάρχει πρόβλημα υγείας παίρνοντας μία ή το πολύ δύο τα αποτελέσματά της είναι άκρως ευεργετικά, αν όμως εμείς στην προσπάθεια μας να γίνουμε γρήγορα καλά πάρουμε όλο το κουτί, αν δεν πεθάνουμε τότε σίγουρα θα καταλήξουμε στο νοσοκομείο με σοβαρό πρόβλημα.
    Έτσι συμβαίνει παντού. Έτσι συμβαίνει και με το τρέξιμο !!!
    Με την ραγδαία ανάπτυξη του δρομικού κινήματος των τελευταίων 5 και βάλε ετών, όλο και συχνότερα ακούμε για διάφορα περιστατικά από δρομείς που αντιμετωπίζουν προβλήματα τραυματισμών, προβλήματα που τις περισσότερες φορές προέρχονται είτε από υπέρχρηση είτε από λάθος προπόνηση και προγραμματισμό. Προβλήματα που δρουν ανασταλτικά στην δρομική τους εξέλιξη και μερικές φορές γίνονται η αιτία της οριστικής διακοπής ή και συχνότερα τον τελευταίο καιρό αποβαίνουν μοιραία ακόμα και για την ίδια τους την ζωή.
    Είναι κρίμα μια δραστηριότητα που μπορεί να μας αλλάξει την ζωή προς το καλύτερο αυτή η ίδια να μας δημιουργεί προβλήματα που σίγουρα μπορούμε να αποφύγουμε.
    Μία από τις πρώτες αξίες που διδάσκεται κάποιος υποψήφιος προπονητής σε όλα σχεδόν τα αθλήματα είναι η αρχή της προοδευτικότητας. Τι σημαίνει αυτό με απλά λόγια; Σημαίνει ότι όταν ξεκινάμε μια αθλητική δραστηριότητα το πρώτο πράγμα που πρέπει να έχουμε στην ακρη του μυαλού μας είναι το γεγονός ότι πρέπει κάθε βήμα μας προς τα εμπρός να γίνεται όχι βιαστικά αλλά να αποτελεί ομαλή συνέχεια του προηγούμενου. Διαφορετικό όμως το προηγούμενο βήμα για αυτούς που ξεκινούν το τρέξιμο για πρώτη φορά στην ζωή τους, διαφορετικό γι αυτούς που έτρεχαν και είχαν σταματήσει για κάποιο χρονικό διάστημα, διαφορετικό γι αυτούς που έχουν παραπάνω κιλά από το κανονικό τους βάρος και διαφορετικό γι αυτούς που έχουν κάποιο πρόβλημα υγείας.
    Πολλές διαφορετικές περιπτώσεις μπορούμε να αναφέρουμε, το σίγουρο όμως είναι ότι ο καθένας που έχει αποφασίσει να ξεκινήσει θα πρέπει πρώτα να προσπαθήσει να κατατάξει τον εαυτό του σε κάποια από αυτές και κατόπιν να ακολουθήσει τα σωστά βήματα προκειμένου η εξέλιξη του να είναι απρόσκοπτη και δίχως παρατράγουδα.
    Δρομέας πρώτα λοιπόν και μετά μαραθωνοδρόμος.
    Τι σημαίνει όμως δρομέας; Κατά την ταπεινή μου γνώμη δρομέας είναι αυτός που έχει αρχίσει να τρέχει συστηματικά και αυτή την δραστηριότητα την συνεχίζει για αρκετό χρονικό διάστημα. Έτσι άλλωστε ξεκινούν και οι περισσότεροι υποψήφιοι δρομείς, παρακινούμενοι από κάποιον φίλο τους, από τον/την σύντροφό τους ή ακόμα και από τον προσωπικό τους γιατρό.
    Στην αρχή είναι πιο απλά τα πράγματα, κανένας δεν έχει ιδιαίτερες απαιτήσεις από τον εαυτό του, λίγο χρόνο, τον τελείως απαραίτητο εξοπλισμό, λίγο μουσική και αν υπάρχει και παρέα ακόμα καλύτερα.
    Έτσι κυλάει ο πρώτος καιρός και τότε το τρέξιμο φανερώνει σε σχετικά γρήγορο χρονικό διάστημα τα ευεργετικά του οφέλη, κάνοντας τον νέο δρομέα να ψάχνει με μανία σχεδόν περισσότερο χρόνο να αφιερώσει στην νέα του απασχόληση. Τα 20 λεπτά γίνονται 30, 40, 50, μία γεμάτη ώρα, τρέχοντας τις περισσότερες φορές μόνος,απομονωμένος ο καθένας στην ευεργετική μερικές φορές αξία της μοναξιάς του ή απολαμβάνοντας την συντροφικότητα με αυτόν που ο καθένας αποφασίσει να έχει για παρέα του. Τίποτα μέχρι στιγμής το δύσκολο, όλα απλά και μάλιστα διασκεδαστικά γίνονται με τέτοιο τρόπο που σύντομα διαπιστώνουμε αλλαγές στην αντοχή μας, στο σώμα μας στην φυσική μας κατάσταση, αρέσουμε περισσότερο στους γύρω μας, στους δικούς μας ανθρώπους αλλά και το σημαντικότερο στον εαυτό μας.
    Όμως όπως όλα τα πράγματα εξελίσσονται, έτσι και το τρέξιμο που κάνει ο καθένας μας αλλάζει επίπεδο. Οι προκλήσεις διαδέχονται η μία την άλλη, οι απαιτήσεις αυξάνονται και τότε είναι που αρχίζουν τα δύσκολα και ενίοτε επικίνδυνα. Εκεί είναι που η αξία της σωστής καθοδήγησης βρίσκει το νόημα της και διαπιστώνουμε την σοβαρότητα που αντιμετωπίζει ο καθένας τις προκλήσεις της ζωής του.
    Δεν θέλει κόπο λοιπόν, θέλει τρόπο έλεγε ένα παλιότερο σλόγκαν διαφημιστικό και ήταν πάρα πολύ εύστοχο και αληθινό. Στή διάρκεια της δρομικής του πορείας ο καθένας σίγουρα έχει αναρωτηθεί πολλές φορές για το πως μπορεί κάποιος να βελτιώσει την επίδοση του σε μια απόσταση, πως να καταφέρει να τρέξει έναν αγώνα 5, 10.000μ, έναν Ημιμαραθώνιο ή έναν Μαραθώνιο, τερματίζοντας τον απλά ή για τους πιο προχωρημένους να βελτιώσει τις επιδόσεις του. Ερωτήματα που γεννιούνται από μόνα τους γιατί πολύ απλά ακολουθούν την φυσική εξέλιξη των πραγμάτων.
    Αν όπως είπα προηγουμένως ταυτόχρονα με την επιθυμία αυτή λειτουργήσει και το σωστό αντανακλαστικό της ανάγκης για καθοδήγηση, τότε σίγουρα η εξέλιξη των πραγμάτων θα είναι προς την σωστή κατεύθυνση και το αποτέλεσμα μάλλον πετυχημένο. Αν όμως αφεθεί ο καθένας στον ένστικτό του και στις γνώσεις που έχει αποκομίσει από την μέχρι εκείνη την στιγμή δρομική του απασχόληση, τότε τις περισσότερες φορές οδηγείται σε προβλήματα που όπως είπα και πριν δρουν ανασταλτικά και δυσκολεύουν την ίδια του την εξέλιξη.
    Θα μου πείτε είναι κακό κάποιος να εξελίσσεται και να ζητάει περισσότερα από τον εαυτό του; Η απάντηση είναι όχι βέβαια αλλά κατά την ταπεινή μου άποψη υπάρχει μια παράμετρος στο όλο ζήτημα που δίνει την ουσία στην υπόθεση. Η παράμετρος της εμμονής και της υπερβολής που είναι άλλωστε ένα συνηθισμένο χαρακτηριστικό του ανθρώπου και τον διακρίνει σε όλες τις εκφάνσεις των δραστηριοτήτων του. Στο τρέξιμο αυτή η παράμετρος εμφανίζεται μετά τον πρώτο χρονικό διάστημα και εκεί είναι το στοίχημα που πρέπει να κερδίσει κατά την άποψή μου ο δρομέας.
    Στον μαζικό αθλητισμό το τρέξιμο είναι η πιο διαδεδομένη και απλή μορφή άσκησης που μπορεί ο καθένας να κάνει γιατί πολύ απλά αποτελεί για τον άνθρωπο μια φυσική του δραστηριότητα. Όταν αυτή η δραστηριότητα μάλιστα γίνεται σωστά και στα μέτρα του καθενός τότε το στοιχείο της ευεξίας και της διασκέδασης που την συνοδεύει δεν χάνεται ποτέ. Όταν όμως ξεκινάει η εμμονή και η υπερβολή τότε δυστυχώς είναι που αρχίζουν και τα σοβαρά προβλήματα. Τότε το τρέξιμο σταματάει να γίνεται διασκέδαση και η απόδειξη σε αυτό είναι η εικόνα που έχει ένας δρομέας όταν τελειώνει μια προπόνηση ή ένας αγώνα με την ταλαιπωρία ζωγραφισμένη στο πρόσωπό του. Και δεν λέω κούραση αλλά ταλαιπωρία γιατί η κούραση όταν συνοδεύεται και με χαμόγελο είναι το λογικό, η ταλαιπωρία όμως στην οποία το χαμόγελο δύσκολα παρουσιάζεται δεν είναι λογική αλλά αποτέλεσμα της υπερβολικής και άστοχης προπόνησης και προετοιμασίας. Είναι αποτέλεσμα της προσπάθειας που κάνει ο δρομέας να κυνηγήσει την εμμονή του είτε αυτή λέγεται επίδοση είτε θέση είτε προβολή και κομπασμός. Αν αυτό από την άλλη λέγεται ευεξία και διασκέδαση τότε σίγουρα κάπου έχουμε μπερδέψει τα πράγματα.
    Επαναπροσδιορίστε λοιπόν την κατάσταση και επιστρέψτε στις προπονήσεις και στους αγώνες σας την ευεξία, την κούραση και το χαμόγελο. Είτε τρέχει κάποιος γρήγορα ή αργά το τρέξιμο για τον πολύ κόσμο είναι και πρέπει να είναι διασκέδαση. Μόνο τότε θα έχει σίγουρα διάρκεια με ότι οφέλη αυτό συνεπάγεται, διαφορετικά θα μπείτε σε ένα αστείρευτο παιχνίδι ανταγωνισμού είτε με τους άλλους είτε με τον εαυτό σας, γεγονός που και αν ακόμα γλυτώσετε από τραυματισμούς σοβαρούς ή και μη σίγουρα θα χάσετε την ευχαρίστηση, την διασκέδαση και την ευεξία.

    Μαυρομάτης Γιώργος
    Δρομέας Προπονητής




βρες μας στο Facebook



αρέσουμε σε
άτομα στο Facebook