Stay-Fit Gym Νέα Αρτάκη
  • Τρέξιμο  –  Υγεία  –  Αθλητισμός

    Τρέξιμο – Υγεία – Αθλητισμός

    Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει πια συνηθισμένη εικόνα να συναντάμε  ανθρώπους να τρέχουν στο δρόμο, στα πεζοδρόμια, στις παραλίες, στο βουνό και γενικά σε οποιοδήποτε σημείο  ενδείκνυται για την ανθρώπινη αυτή δραστηριότητα η οποία αποτελεί μία εκ των φυσικών κινήσεων του ανθρώπου.

    Ο άνθρωπος γεννιέται έχοντας το βάδισμα και το τρέξιμο στο DNA του και αυτός είναι ο λόγος που η δραστηριότητα αυτή είναι τόσο διαδεδομένη και ευχάριστη στους ανθρώπους που την επιλέγουν προκειμένου να βελτιώσουν την φυσική τους κατάσταση, να χάσουν βάρος, να διασκεδάσουν, να ξεφύγουν από την καθημερινότητα και τα προβλήματα της και τέλος πάντων να αλλάξουν προς το καλύτερο βέβαια τον τρόπο ζωής τους.

    Όμως όπως σε κάθε τι που γίνεται πρέπει να υπάρχει  ο σωστός τρόπος, έτσι και στο τρέξιμο υπάρχουν κάποιοι κανόνες τους οποίους πρέπει να γνωρίζουν όλοι όσοι επιλέγουν την δραστηριότητα αυτή για να αθληθούν. Δυστυχώς στην χώρα μας η έννοια της αθλητικής παιδείας είναι σε πολύ πρώιμο στάδιο, με αποτέλεσμα ο άνθρωπος ο οποίος ολοκληρώνει τον βασικό εκπαιδευτικό του κύκλο, δεν γνωρίζει βασικές αξίες της προπονητικής διαδικασίας και ο λόγος είναι ο ίδιος που ισχύει και για τα υπόλοιπα εκπαιδευτικά αντικείμενα όπως η ιστορία η φυσική η χημεία , τα μαθηματικά κα. Πολύ απλά δεν υπάρχει σωστός προγραμματισμός, το σύστημα δηλαδή που να μεταδίδει στον μαθητή τις βασικές γνώσεις με τρόπο που να του γίνονται βίωμα, ώστε να τις εφαρμόσει κατά την διάρκεια της ζωής του. Και αν αυτό γίνεται κάπως πιο υποφερτό στα βασικά μαθήματα, στην γυμναστική  επικρατεί το απόλυτο χάος. Οι μαθητές βγαίνουν από την εκπαιδευτική διαδικασία χωρίς να έχουν πάρει μυρωδιά για την αξία της προθέρμανσης, της σωστής εκτέλεσης των ασκήσεων, της αποκατάστασης και των διατάσεων. Έτσι όχι απλά δεν κάνουν ζέσταμα όταν πρόκειται να εκτελέσουν μια αθλητική προσπάθεια, αλλά και αυτά που κάνουν τα κάνουν με τρόπο λανθασμένο με αποτέλεσμα  έναν ενδεχόμενο μελλοντικό τραυματισμό.

    Βέβαια υπεύθυνοι γιαυτό δεν είναι μόνο αυτοί που είναι έχουν αφήσει τα πράγματα στην Ελληνική παιδεία στο έλεος της μοίρας της αλλά και οι επαγγελματίες γυμναστές που διδάσκουν στα σχολειά οι οποίοι σε αρκετά μεγάλο ποσοστό είναι αδιάφοροι για να μην πω ακατάλληλοι για την δουλειά αυτή. Ο σωστός επαγγελματίας και αυτός ιδιαίτερα που αγαπάει την δουλειά του, κατά την ταπεινή μου άποψη δεν πρέπει να περιμένει τις τέλειες συνθήκες προκειμένου να μεταδώσει τις γνώσεις του και να προσφέρει αλλά επιβάλλεται με ό,τι μέσα διαθέτει να προσπαθεί να κάνει όσο γίνεται καλύτερα την δουλειά του και αυτό δεν είναι τόσο γενικό και αόριστο όσο ακούγεται αφού δεν χρειάζεται και ιδιαίτερες υποδομές για να διδάξεις στα παιδιά την σωστή εκτέλεση  βασικών ασκήσεων προθέρμανσης, δύναμης, αντοχής, ταχύτητας και αποκατάστασης. Μεράκι δηλαδή χρειάζεται πράγμα που λείπει σχεδόν από την μερίδα των συγκεκριμένων αυτών καθηγητών Φυσικής Αγωγής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

    Αυτός είναι και ο λόγος που οι περισσότεροι άνθρωποι που ξεκινούν για οποιοδήποτε λόγο να γυμνάζονται σε κάποιο άθλημα μόνοι τους δεν γνωρίζουν βασικά πράγματα που πρέπει κάνουν ή να αποφεύγουν με αποτέλεσμα όχι απλά να μην πετυχαίνουν το επιθυμητό αποτέλεσμα αλλά το πιο σημαντικό να οδηγούνται με μαθηματική ακρίβεια σε τραυματισμούς, σοβαρούς η λιγότερο σοβαρούς  με επιπτώσεις στην υγεία τους, στην καθημερινότητα τους και τελικά στην ίδια τους την ζωή.

    Τρέξιμο λοιπόν, ακούγεται τόσο απλό και εύκολο που η πρώτη ιδέα του ανθρώπου που σκέφτεται να αρχίσει να τρέχει τον οδηγεί στην απόφαση να ακολουθήσει το ένστικτό του αφού οι γνώσεις του είναι συγκεκριμένες και τις περισσότερες φορές ανύπαρκτες. Ειδικά αυτή την εποχή που το κίνημα των δρομέων βρίσκεται δε διαρκή άνθηση, όλο και περισσότεροι άνθρωποι όλων των ηλικιών αποφασίζουν να πάρουν τους δρόμους, τα πάρκα, τα βουνά και να αρχίσουν να τρέχουν προκειμένου να χάσουν βάρος, να βελτιώσουν την φυσική τους κατάσταση και γενικότερα να αλλάξουν την καθημερινότητα τους. Όμως το σίγουρο είναι ότι το ένστικτο δεν είναι αρκετό ώστε η δραστηριότητα αυτή να δώσει στον άνθρωπο που την επιλέγει τα οφέλη που ο ίδιος επιδιώκει να καρπωθεί για τον εαυτό του.

    Το πιο συχνό λάθος που παρατηρεί ο οποιοσδήποτε γνωρίζει τα βασικά είναι ο βασικός εξοπλισμός. Παπούτσια ακατάλληλα, ρουχισμός ακατάλληλος και βέβαια η απαραίτητη προετοιμασία από την πλευρά του ελέγχου της φαινομενικά πολλές φορές καλής υγείας.

    Ας ξεκινήσουμε όμως από το τελευταίο το οποίο είναι κατά την άποψή μου και το πιο σημαντικό. Επιβάλλεται προτού υποβάλετε  τον εαυτό σας σε μια τέτοια δοκιμασία, πρώτα να έχετε ελέγξει την κατάσταση της υγείας σας. Πολλές φορές κρύβονται παθήσεις χωρίς κάποια εμφανή συμπτώματα οι οποίες μπορούν να προκαλέσουν μικρά ή μεγάλα προβλήματα για να μην φτάσω να πω ως και ανεπανόρθωτα για όποιον αποφασίζει -και καλά κάνει- να αρχίσει να βαδίζει ή να τρέχει. Ανάλογα με την ηλικία λοιπόν καλά θα ήταν λοιπόν να κάνετε έναν τριτοβάθμιο καρδιολογικό έλεγχο (τρίπλεξ, τεστ κοπώσεως) που θα αποτυπώσει με τον καλύτερο τρόπο την κατάσταση της καρδιάς σας, αφού αυτή είναι που «υποφέρει» προκειμένου εμείς να περπατάμε ή να τρέχουμε σε οποιοδήποτε πεδίο. Πρέπει να καταλάβουμε ότι σε ένα σώμα που μέχρι εκείνη την στιγμή η πιο κουραστική δουλειά που του ζητήσατε να κάνει ήταν να μετακινηθεί από το σπίτι στην δουλειά (με το αμάξι φυσικά) ή να μετακινηθεί μέσα στον περιορισμένο χώρο ζωής του, τώρα καλείται να εκτελέσει ένα έργο που απαιτεί αυξημένη καρδιολογική λειτουργία με αποτέλεσμα αυτό το εργαλείο στο οποίο οφείλεται η ύπαρξη μας να παθαίνει ουσιαστικά ένα τεράστιο σοκ και με ότι αυτό συνεπάγεται για την εύρυθμη λειτουργία του.

    Το επόμενο είναι η προμήθεια του βασικού εξοπλισμού, το εξής ένα βασικό… τα παπούτσια. Αυτά είναι που παρεμβάλλονται στην επαφή μας με τα εδάφη στα οποία τρέχουμε η περπατάμε  μεταδίδοντας στο σώμα μας το αποτέλεσμα αυτής της επαφής δηλαδή τους κραδασμούς  οι οποίοι μεταφέρονται μέσω των παπουτσιών στο υπόλοιπο σώμα μας και δη στα γόνατα και στην μέση που είναι τα περισσότερο ευπαθή και ¨προβληματικά» σημεία του σώματός μας. Κραδασμοί οι οποίοι είναι πολύ περισσότεροι όταν τα παπούτσια μας δεν είναι κατάλληλα για αυτή την δουλειά. Μπορεί να ακούγεται ασήμαντο σε ορισμένους άλλα πιστέψτε με είναι η αιτία των περισσοτέρων προβλημάτων στα γόνατα και στην μέση που εμφανίζονται σε νέους (όχι στην ηλικία αλλά στην δραστηριότητα) δρομείς, προβλήματα που όταν είναι στο αρχικό τους στάδιο εμφανίζονται σαν μικρές ενοχλήσεις και καταλήγουν σε καταστάσεις που δυσχεραίνουν όχι μόνο το τρέξιμο αλλά και την υπόλοιπη καθημερινότητα με ότι αυτό συνεπάγεται. Αποτέλεσμα; Απογοήτευση, τερματισμός της διαδικασίας αναβάθμισης του τρόπου ζωής, κουσούρια που μας κάνουν ούτε να σκεφτούμε να ξαναρχίσουμε κάποια στιγμή. όταν η σωματική μας κατάσταση επανέλθει, αν επανέλθει… Επιλογή λοιπόν παπουτσιών με καλό αντικραδασμικό σύστημα ανάλογα με το πεδίο που τρέχετε, παπούτσια που καλό θα ήταν να μην τα φοράτε και την υπόλοιπη μέρα αφού όπως και τα λάστιχα του αυτοκινήτου έχουν μια αντοχή συγκεκριμένη που όταν ξεπεραστεί  το αποτέλεσμα είναι να χάνουν ένα μεγάλο βαθμό της ικανότητας τους να απορροφούν τους κραδασμούς που προορίζονται για την μέση και τα γόνατά σας.

    Αφού λοιπόν εξετάσετε την υγεία σας και προμηθευτείτε τα κατάλληλα παπούτσια, τότε μπορείτε να κάνετε την απόπειρα να αρχίσετε να τρέχετε. Όμως καλό θα ήταν να μην εμπιστευθείτε το ένστικτό σας, ρωτήστε κάποιον που σίγουρα γνωρίζει και αυτός δεν είναι άλλος από έναν επαγγελματία προπονητή ο οποίος θα σας ενημερώσει για το πως, πότε, πόσο και που είναι προτιμότερο να τρέξετε. Άλλωστε οι συμβουλές δεν κοστίζουν τίποτα, αντίθετα θα σας γλυτώσουν από το ενδεχόμενο τραυματισμών, αφήνοντας τα οφέλη της άσκησης να φανούν στον εαυτό σας το γρηγορότερο δυνατό.

    Μαυρομάτης Γιώργος

    Προπονητής

     




βρες μας στο Facebook



αρέσουμε σε
άτομα στο Facebook